Menu
rozšířené vyhledávání
Město Jaroměř

Vítejte na oficiálních stránkách města Jaroměř

Učitelé na Jaroměřsku vedou své žáky k rozvoji čtenářské gramotnosti pomocí dílen čtení

Učitelé na Jaroměřsku vedou své žáky k rozvoji čtenářské gramotnosti pomocí dílen čtení

Existuje několik definic čtenářské gramotnosti. Definice čtenářských dovedností, jak je nastavena pro potřeby PISA 2009 zní: „Čtenářská gramotnost představuje porozumění, využívání, posuzování a angažování se v psaných textech za účelem dosažení cílů jedince, rozšíření jeho znalostí a potenciálu a aktivní účasti ve společnosti.“

 Jak rozvíjet čtenářskou gramotnost u dětí na základní škole? Jak podnítit u dětí lásku ke čtení a ke knihám? Jak prakticky propojit čtenářství s občanskou angažovaností? Tyto a další otázky si pokládá skupina učitelek základních škol v rámci projektu Místní akční plán vzdělávání na Jaroměřsku. Jedním z nástrojů, jak čtenářskou gramotnost rozvíjet, je dílna čtení. Proto 6. listopadu zavítala do základní školy Jaroměř – Josefov lektorka Mgr. Jana Stejskalová ze společnosti JOB – spolek pro inovace, se kterou (10 učitelek) čtenářskou dílnu zažilo na vlastní kůži.

Co je dílna čtení? Může to být vyučovací hodina češtiny, volitelný předmět, prostě čas, kdy si děti budují čtenářské návyky, čtou vlastní knihu vlastním tempem, plní čtenářské úkoly a budují čtenářské společenství. V příjemném a bezpečném prostředí tak mohou zažít pozitivní zážitky spojené s knihou.

 Čtenářskou dílnou, kterou jsme prožili, nás provázelo téma radost. Do tématu jsme se naladili povídáním o tom, co se nám v týdnu podařilo, z čeho máme radost. Po představení knížky, kterou jsme si přinesli a postavy v ní jsme si řekli o pravidlech čtenářské dílny, která jsou: čteme celou dobu, nevyrušuji sebe ani ostatní, knihu si vybírám před začátkem čtení, nasloucháme si. Na pohodlném místě nás čekalo 10 minut čtení, při kterém jsme se měli zaměřit na jednu z postav v knize a zapsat si do pracovního listu, co se jí ve čtené části podařilo, z čeho měla radost. Následovalo sdílení úkolů ve dvojicích. Dílnu čtení jsme zakončili zhodnocením toho, jak se nám dařilo dodržovat pravidla dílny čtení.

Po intenzivním prožitku, jsme reflektovali dílnu z pohledu učitele. A tak padaly otázky: Kdy a jak s dílnou začít? Co dělat, když někdo nečte? Jak ji zařadit do školního vzdělávacího programu? Je vhodná pro děti z druhého stupně? Jak ji zařadit do hodin cizího jazyka? Co nám jako učitelům a dětem přinese zařazení dílny čtení do výuky? Na tyto otázky jsme společně hledali odpověď s lektorkou, která se ve svých odpovědích opírala nejen o své dlouholeté zkušenosti, ale i o odbornou literaturu a odborníky, kteří se čtenářstvím zabývají. Jako příklad literatury, zabývající se čtenářstvím, můžeme uvést knihu Čtenářská gramotnost ve výuce od Hany Košťálové a Ondřeje Hausenblase.

 Čtenářská dílna, kterou jsme zažili byla jen jedním z mnoha nástrojů rozvoje čtenářské gramotnosti. Na jaře 2019 se můžeme opět těšit na další setkání se čtenářskou dílnou, tentokrát ale trochu jinak. Doufáme, že nám učitelům a dětem tyto zkušenosti pomohou rozvíjet lásku ke knihám, čtení a porozumění čtenému.

Mgr. Marie Snopková – ZŠ Jaroměř - Josefov

Místní akční plán rozvoje vzdělávání II - ORP Jaroměř CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0008602

1

 
Datum vložení: 1. 11. 2018 14:16
Datum poslední aktualizace: 21. 12. 2018 12:59
Autor: Mgr. Markéta Drahorádová

Co by Vás mohlo zajímat ?